Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

První AI asistent pomáhá při výuce. Studenti oceňují nepřetržitou podporu

17. 9. 2025 Aktuality
Jaké jsou možnosti využití umělé inteligence jako virtuálního asistenta na podporu výuky? To si vyzkoušeli studenti na Katedře informatiky Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO. Díky úspěšnému pilotnímu projektu se nyní chystá rozšíření AI asistentů i do dalších předmětů.
První AI asistent pomáhá při výuce. Studenti oceňují nepřetržitou podporu

V letním semestru proběhl na Katedře informatiky unikátní experiment, jehož cílem bylo prověřit možnosti využití umělé inteligence jako virtuálního asistenta na podporu výuky. AI asistent byl speciálně navržen a „naučen“ pro předmět Nekonvenční algoritmy a výpočty.

Do projektu se zapojilo 60 studentů, kteří měli k dispozici AI asistenta nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu prostřednictvím webového rozhraní. Virtuální lektor ovládal více jazyků a sloužil nejen jako interaktivní skripta, ale také jako rádce a nápověda při řešení úloh v laboratořích.

„Studenti jej využívali například k vysvětlování složitých algoritmů a postupů, kontrole chyb v programovém kódu, rychlému získání doplňujících studijních materiálů a individuálním konzultacím kdykoliv během dne i noci,“ vysvětluje profesor Ivan Zelinka, který vede předmět Nekonvenční algoritmy a výpočty.

Po skončení semestru proběhlo dotazníkové šetření. Studenti nejčastěji vyzdvihovali dostupnost asistenta, rychlé reakce a možnost mít podporu výuky mimo běžné konzultační hodiny. „Chtěli jsme vyzkoušet, jak může AI v praxi doplnit práci vyučujícího a poskytnout studentům nepřetržitou podporu. Výsledky ukázaly, že tento nástroj má mezi studenty jednoznačně smysl a velký potenciál,“ dodává Zelinka.

Nyní se plánuje rozšíření AI asistentů i do dalších předmětů, zejména v oblastech kybernetické bezpečnosti a kvantové informatiky, kde mohou významně podpořit samostatnou práci studentů a jejich přípravu na moderní technologické výzvy.