Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Od elektromobilů k vodíkovým vozidlům: Diplomová práce posouvá hranice simulace dopravy

12. 11. 2025 Aktuality
Kolik energie skutečně spotřebuje vozidlo při jízdě a jak tuto spotřebu přesně určit pro různé typy pohonů? Tím se ve své diplomové práci zabýval Ing. Tomáš Kapusňák, čerstvý absolvent magisterského programu Informatika na Fakultě elektrotechniky a informatiky VŠB-TUO.
Od elektromobilů k vodíkovým vozidlům: Diplomová práce posouvá hranice simulace dopravy

Se svou prací se dostal mezi 16 nejlepších projektů v letošním ročníku mezinárodní soutěže mladých informatiků IT SPY 2025.

Pod vedením školitele, Ing. Davida Seidla, Ph.D., vytvořil webovou aplikaci pro simulaci a vizualizaci spotřeby vozidel. Jeho práce navazuje na výzkum v oblasti elektromobility, ale zároveň model rozšiřuje o vodíková vozidla, která představují jednu z možných cest k udržitelné dopravě. Vodík nabízí delší dojezd, nižší hmotnost oproti bateriím a rychlé doplnění paliva. Tyto výhody dělají z vodíkových technologií atraktivní alternativu k bateriovým systémům zejména v oblasti logistiky a těžké dopravy.

„Mým cílem bylo vytvořit praktický nástroj, který pomůže vývojářům i firmám analyzovat, testovat a plánovat energetickou efektivitu dopravních prostředků,“ popisuje Tomáš Kapusňák. Model se stal součástí rozsáhlejšího projektu zaměřeného na vývoj a testování modulární sestavy pro simulaci spotřeby vodíkových vozidel, který vzniká ve spolupráci odborníků z Centra ENET, Katedry informatiky a Výzkumného energetického centra (VEC).

V rámci diplomové práce vznikla uživatelsky přívětivá webová aplikace, která umožňuje simulovat jízdu zvoleného vozidla na libovolné trase a okamžitě zobrazit výsledky ve formě přehledných grafů. Uživatel může měnit různé parametry, porovnávat jednotlivé scénáře a sledovat, jak změny ovlivňují spotřebu energie. Aplikace vychází z fyzikálního modelu založeného na principech klasické mechaniky, který zohledňuje klíčové faktory, jako jsou hmotnost vozidla, výkon motoru, odpor vzduchu, sklon trasy, akcelerace či účinnost pohonného systému, a dokáže tak v reálném čase vypočítat energetickou náročnost jízdy a vizuálně ji prezentovat.

Diplomová práce Tomáše Kapusňáka ukazuje, jak mohou studenti Informatiky využít své znalosti v praktických projektech a přeměnit teoretické poznatky v konkrétní technologická řešení – v tomto případě v oblasti udržitelné dopravy a mobility.

Diplomová práce je dostupná v databázi DSpace. https://dspace.vsb.cz/items/609b3763-d79d-4408-8dd2-01358d203cf7